Trendy w marketingu w 2020 roku
Trendy w digital marketingu w roku 2020.
Dopiero co powitaliśmy rok 2020, a już dziś większość marketerów zastanawia się nad trendami jakie będę towarzyszyły nam w nowym roku.
Jedno jest pewne, że jeszcze to, co do niedawna było postrzegane jako ambitne koncepcje, ba może nawet graniczące z cudem do których należą min.:
- sztuczna inteligencja,
- marketing oparty na analizie danych,
- optymalizacja wyszukiwarek głosowych VSEO.
dziś zaczynają być odbierane jako priorytety w roku 2020. Z całą pewnością można stwierdzić, że firmy chcące konkurować na rynku, muszą dziś niejako wyprzedzać konkurencję, śledzić na bieżąco nowości i dostosowywać swoją organizację do szybko ewoluujących zmian w marketingu cyfrowym.
Jak to ujął Brian Solis:
„Każda firma jest ofiarą cyfrowego darwinizmu, ewolucji zachowań konsumenckich, gdy społeczeństwo i technologia ewoluują szybciej niż umiejętność ich wykorzystywania. Cyfrowy darwinizm nie dyskryminuje. Każda firma jest zagrożona ”
Dlatego rolą współczesnego marketera jest szybka reakcja i nie uleganie stereotypom, zachowania konsumentów są w obecnej rzeczywistości trudne do przewidzenia. Wykształcone stare metody nie będą działać wiecznie.
Na jakie zatem trendy trzeba zwrócić szczególną uwagę w roku 2020- erze innowacji?
#Trend1 Wyszukiwanie głosowe
Już w ubiegłym roku pojawiały się prognozy, że wyszukiwania głosowe będą stanowiły 50% wszystkich zapytań pojawiających się w sieci.
I tak naprawdę nie jest to już nic co by nas mogło zaskoczyć. Trend ten był wykorzystywany już od lat, jednak nas interesuje w jaki sposób
i czy w ogóle wyszukiwanie głosowe wpłynie na sprzedaż i promowanie marki?
Odpowiedzią jest Jetson.ai umożliwi on kupowanie w Twoim sklepie za pomocą wyszukiwania głosowego. Interesujące jest to, że uczy się każdego Klienta i zapamiętuje jego preferencje i dostosowuje interakcje.
Istnieją jednak bardziej interesujące trendy, które wpłyną na marketing w 2020 roku.
Jest nim:
#Trend2 Sztuczna inteligencja
Możliwości jakie rodzi wykorzystywanie sztucznej inteligencji mają nieograniczony charakter. Firma Microsoft Uber wprowadziła roboty Knightscope K5, których rola jest patrolowanie parkingów i dużych terenów zewnętrznych. Roboty te potrafią czytać tablice rejestracyjne, zgłaszać podejrzane działania i przekazywać je właścicielom pojazdów.Istnieje możliwość wypożyczenia takich robotów za 7 USD na godzinę, co jest dużo tańszą opcją w relacji do zatrudnienia pracownika ochrony.
Sztuczna Inteligencja – Knightscope K5.
Przewiduje się, że sztuczna inteligencja to największa szansa komercyjna dla firm i wielu branż. W ciągu najbliższych kilku dziesięcioleci zwiększy ona globalny PKB nawet o 14% do 2030 r.
Dlatego tak istotne jest wprowadzanie sztucznej inteligencji do firm.
Sztuczna inteligencja (artificial intelligence – AI) może również analizować zachowania konsumentów, tworzyć wzorce wyszukiwania oraz wykorzystywać dane z platform mediów społecznościowych i postów na blogach, aby pomóc firmom zrozumieć, w jaki sposób klienci znajdują produkty i usługi.
Jednym z ekscytujących przykładów AI są chatboty.
Sztuczna inteligencja wkrótce stanie się siłą napędową wielu usług i obecnie widzimy, że jest ona wdrażana w takich obszarach jak:
- Podstawowa komunikacja
- Rekomendacje produktu
- Tworzenie treści
- Personalizacja e-mail
- Transakcje e-commerce
Przedsiębiorstwa stosujące AI w 2020 r. będą w stanie obniżyć koszty zatrudnienia i przyspieszyć wzrost, uzyskując przewagę nad konkurencją. Będzie ważnym trendem również w celu automatyzacji reklam, ich lepszym doborze do konkretnego użytkownika. Pozwoli na określanie stawek w czasie rzeczywistym, będzie to rodzaj zautomatyzowanego kupowania reklam. Jest ona znacznie bardziej wydajna i szybka, co oznacza wyższe konwersje i niższe koszty pozyskania klientów.
#Trend 3 – Chatboty
Wspomniane wcześniej chatboty, pozostaną ważną częścią marketingu cyfrowego w 2020 roku. Ta technologia oparta na sztucznej inteligencji wykorzystuje komunikatory internetowe do czatowania w czasie rzeczywistym, w dzień lub w nocy, z klientami lub użytkownikami witryny.
Jak pokazują przeprowadzone badania rynku:
- chatboty zastąpią 85% obsługi klienta do 2020 roku,
- najważniejsze zalety chatbotów to całodobowa obsługa (64%), natychmiastowe odpowiedzi na zapytania (55%) i odpowiedzi na proste pytania (55%),
- 63% respondentów wyraziło zdanie, że woli komunikować się z internetowym chatbotem, aby w ten sposób nawiązać kontakt z firmą lub marką.
Do 2022 r. chatboty pomogą firmom zaoszczędzić ponad 8 miliardów dolarów rocznie.
80% firm na rynku amerykańskim deklaruje chęć chatbotów w 2020 roku. Wielu klientów woli wchodzić w interakcje z chatbotami, ponieważ reagują one 24/7, szybko udzielają odpowiedzi, dokładnie przypominają całą historię zakupów i co najważniejsze nigdy nie tracą cierpliwości.
Wiele firm korzysta już z chatbotów
Przyszłością są również rozwiązania takie jak ManyChat czy MobileMonkey są to omnichaty, które wykorzystują Facebook Messanger, po połączeniu go z Instagramem i WhatsAppem stanie się przez to jeszcze bardziej popularny.
Klienci oczekują odpowiedzi na pytania w czasie rzeczywistym, najlepiej tu i teraz, dlatego przed markami stoi ogromne wyzwanie aby były dostępne w szerokim spectrum kanałów.
#Trend4 – Personalizacja
Patrząc na to, że 95% odwiedzających Twoją witrynę nigdy nie zmieni się w Klienta, dla firmy istotne jest aby dostosowywać wiadomości, treści do odwiedzających.
Przeprowadzone badania pokazują, że:
- 63% konsumentów jest bardzo zirytowanych ogólnymi reklamami,
- 80% twierdzi, że jest bardziej skłonna do prowadzenia interesów z firmą, jeśli oferuje ona spersonalizowane komunikaty,
- 90% twierdzi, że personalizacja jest dla nich atrakcyjna.
Spersonalizowane maile są 3 razy częściej otwierane przez użytkowników niż maile bezosobowe.
Firmami, które z dużym powodzeniem stosują personalizację jest Netfilx czy Amazon.
Amazon zna Twoje preferencje zakupowe i pokazuje Ci produkty dobrane pod ich kątem, wiedzą czego szukasz zazwyczaj na ich platformie, zwiększają dzięki temu konwersję i to po prostu działa!
Netfilx również dobiera tytuły filmów, które poleca Ci do obejrzenia, pod kątem Twoich preferencji.
Starbucks korzysta z aplikacji mobilnej wykorzystującej element grywalizacji, opiera się na danych z historii zakupów i lokalizacji, aby uzyskać jak najbardziej osobisty charakter, umożliwia klientom dostosowywanie napojów i zachęca do dalszego korzystania z systemu nagród. Spowodowało wzrost ich dochodów do 2,56 miliarda dolarów.
Firmy starają się coraz częściej spersonalizować każde doświadczenie Klienta w kanałach Offline i Online.
Dzięki personalizacji możesz przekształcić więcej odwiedzających w Klientów. Przy rosnących kosztach reklamy nie masz tak naprawdę innego wyjścia jak próbować przekonać 95% potencjalnych Klientów do powrotu na Twoją stronę.
#Trend 5 Analiza danych
Wiele firm korzysta dziś z Google Analitycs i mierzy ruch na swoich stronach, jednak trendem w 2020 roku nie będzie już tylko Google Analitycs, które aby miało sens należało analizować pod kątem mierzenia również procesów biznesowych w firmie.
Firmy zaczną korzystać z Business Inteligence – płatnych, bądź darmowych jak np. Google Data Studio. Jest to potężne narzędzie do raportowania, do którego możesz podłączyć mnóstwo zewnętrznych źródeł (takich jak dane z Facebooka, YouTube czy… zewnętrznego Excela z Twojego programu do sprzedaży.
#Trend 6 Omnichannel Marketing
Pojęcie Omnichannel było bardzo popularne w roku 2019 i wg przewidywań nie straci na popularności również w roku 2020.
Omnichannel marketing to proces marketingu na wielu platformach (takich jak media społecznościowe, aplikacje, poczta e-mail i blog), dzięki czemu możesz łączyć się z potencjalnymi klientami w większej liczbie punktów kontaktowych. Kiedy robisz działasz wielokanałowo, możesz zaoferować lepszą obsługę i spójny przekaz marki, który zachęca ludzi do działania.
Co to jest omnichannel marketing?
Chcąc stać się liderem i wyprzedzać inne marki firmy muszą prezentować płynny, spójny głos i komunikat we wszystkich dostępnych mediach, w tym w witrynach sklepowych, kanałach mediów społecznościowych, w Internecie, w katalogach i wszędzie tam, gdzie można sobie wyobrazić. Wszystkie kanały powinny być połączone w jedną wszechstronną strategię dla uzyskania najlepszych rezultatów.
Statystyki pokazują, że marki używające co najmniej trzech spójnych kanałów w procesie komunikacji z otoczeniem mogą generować świetne wyniki:
- współczynnik zaangażowania: 18,96% na omnichannel vs. 5,4% na jednokanałowym
- częstotliwość zakupu: 250% wyższa na omnichannel w porównaniu do jednokanałowego
- średnia wartość zamówienia: 13% więcej na zamówienie na omnichannel w porównaniu do jednokanałowego
- wskaźniki utrzymania klientów: 90% wyższe dla omnichannel w porównaniu do jednokanałowego
#Trend 7 Branding
Firmy chcące się wyróżniać na tle konkurencji powinny budować silny, oparty na zaufaniu branding.
Ludzie na całym świecie kupują buty Michaela Jordana, ponieważ go kochają, podziwiają, jego marka jest silniejsza niż kiedykolwiek, mimo iż od 16 lat nie gra już w NBA. Odkąd przeszedł na emeryturę jego firma zarobiła ponad miliard dolarów. To samo dotyczy firm takich jak Nike, Tesla itd.
Dlatego firmy wydają ponad 10 miliardów dolarów rocznie na marketing Influencerów. I jest to:
#Trend 8 Influencer Marketing
Jest rodzajem marketingu szeptanego, który koncentruje się na wykorzystaniu kluczowych liderów do wzmocnienia przekazu marki na większym rynku. Wpływowymi mogą być znane osobistości, ale częściej są to osoby na Instagramie lub YouTube z ogromnymi liczbami Followersów które mogą pomóc w rozpowszechnianiu informacji o Twojej firmie lub produkcie za pośrednictwem kanałów społecznościowych.
Badania dowodzą:
- 63% konsumentów ufa opiniom wpływowych Influencerów.Ich opinia o wiele bardziej na nich wpływa niż to, co mówią o sobie marki.
- 58% osób kupiło nowy produkt w ciągu ostatnich sześciu miesięcy z powodu rekomendacji osoby wpływowej.
Marketing influencerów to nie tylko trend: badanie mediakix przewiduje, że wydatki na reklamę marketingu influencerów mogą osiągnąć w przyszłym roku 10 bilionów dolarów.
Wpływ na rozwój marketingu Influencerów ma również sztuczna inteligencja. Z każdym rokiem sztuczna inteligencja sprawia, że proces znajdowania odpowiednich czynników wpływających na partnerstwo jest łatwiejszy i szybszy. Pomaga zidentyfikować osoby z większym zaangażowaniem, mniej fałszywych obserwujących i większą szansę na wygenerowanie dodatniego zwrotu z inwestycji (ROI).
Podsumowanie:
Przedstawione powyżej najważniejsze trendy w roku 2020 wg przewidywań się ę sprawdzą, niektóre już są wdrażane i trzeba się do nich dostosować.
Jak powiedział kiedyś
John F. Kennedy: „Zmiana jest prawem życia. A ci, którzy patrzą tylko na przeszłość lub teraźniejszość, z pewnością tęsknią za przyszłością”
Chcąc odnieść sukces niezależnie czy prowadzisz dużą firmę czy małą trzeba patrzeć w przyszłość i starać się wykorzystywać nowe technologie, narzędzia i strategie .Dobrze jest wykorzystywać je w swojej organizacji, tak aby wyprzedzać konkurencję.