Jak prowadzić komunikację marki – archetypy i storytelling

Definicja archetypu i jego rola w komunikacji marki.

Archetyp ( z gr. arche – „początek”, typos – „typ” ) – pierwotny wzorzec (pierwowzór) postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu. Najbardziej znany w definicji psychoanalitycznej, w której archetypy oznaczają elementy strukturalne nieświadomości wspólne wszystkim ludziom na świecie.

Pojęcie archetypu było znane już w pierwszych latach naszej ery za sprawą Filona z Aleksandrii, który uważał, iż w każdym człowieku został przez Ducha Wszechświata stworzony duch jako jego praobraz. W sferze psychologicznej tę definicję rozwinął w pierwszej połowie XX wieku w swoich publikacjach Karl Gustaw Jung, który uważał, że jest to obraz nieświadomych wzorców zachowań, natomiast Margaret Mark i Carol S. Pearson napisały na przełomie XX i XXI wieku książkę, która opisuje wykorzystanie archetypów w firmach.

Poznanie i zdefiniowanie archetypu marki ułatwia proces komunikacji marki z otoczeniem.

Przedstawieni fundamentaliści archetypów marki wyróżniali ich aż 12 – a były to:

  1. Błazen.
  2. Buntownik
  3. Czarodziej.
  4. Bohater.
  5. Kochanek.
  6. Mędrzec.
  7. Niewinny.
  8. Odkrywca.
  9. Opiekun.
  10. Towarzysz.
  11. Twórca.
  12. Władca.

Do każdego rodzaju archetypu z powodzeniem można dopasować znane brandy i ich sposób komunikacji. Podam tylko niektóre przykłady:

– Bohater – Nike,

– Błazen – Kuba Wojewódzki,

– Czarodziej – Red Bull,

– Towarzysz –  Ikea, Żabka,

– Twórca – Microsoft,

– Władca- Kler, Swarovski,

– Opiekun – Matka Teresa, księżna Diana,

My tak naprawdę uważamy, że istotną rolę odgrywają 4 główne archetypy przez nas zdefiniowane jako:

  1. Imperious Ideas Business Woman

Władczyni- kontrola stabilności.

  1. Balance Ideas Business Woman

Towarzyszka – zadowolenie, przynależność.

  1. Inspirations Ideas Business Woman

Innowatorka – niezależność, samorealizacja.

  1. Rebel Ideas Business Woman

Buntowniczka, Bohaterka – władza, ryzyko.

Jeśli jesteś ciekawa okrycia Twojego archetypu i Twojej marki – zachęcamy do rozwiązania naszego quizu, który przybliży Ci – jaki komunikat chcesz dać światu.

https://ideasfactory.com.pl/jakim-archetypem-jestes/

Każdy ze zdefiniowanych archetypów wyróżnia się innymi celami i pragnieniami. Posiada też zupełnie inne dary, które może zaoferować światu.

Władczyni – ceni sobie stabilizację i kontrolę, lubi mieć poukładane i zaplanowane cele. Celem nadrzędnym jest dla niej stworzenie dobrze prosperującej firmy, społeczności czy rodziny. Źródłem największej obawy jest poczucie chaosu i braku uporządkowania. Głównym darem jest odpowiedzialność i przywództwo.

Buntowniczka – uwielbia ryzyko. Jest gotowa w stanowczy sposób zamanifestować swoje stanowisko, nie boi się odwetu czy radykalnych działań, włącznie ze zniszczeniem tego co po prostu nie funkcjonuje w należyty sposób. Ma duże poczucie odpowiedzialności społecznej. Źródłem największej obawy jest poczucie bezsilności.  Głównym jej darem jest radyklana wolność.

Towarzyszka – ważna jest dla niej stabilizacja i kontrola. Nadrzędne jest dla niej pomaganie innym i czynienie przez to ich rzeczywistości lepszą. Obawia się niewdzięczności i samolubstwa. Jej głównym darem jest hojność i rozwinięta empatia.

Innowatorka– ceni podobnie jak Władczyni i Towarzyszka stabilizację i kontrolę. Jednak dla niej dominująca rolę odgrywa tworzenie czegoś o trwałej najlepiej innowacyjnej wartości. I głównym celem jest aby swoje wizje wdrożyć w życie. Główny, darem jest ponadprzeciętna wyobraźnia i kreatywność.

Tożsamość i wizerunek firm

Dla wielu firm, które nawet mają świadomość archetypu swojej marki problematyczny jest sposób komunikacji i wyrażania siebie, swoich wartości, emocji. Tutaj dochodzimy do kolejnego elementu niezwykle istotnego w komunikacji marki czyli opowiedzenia przez nią historii.

Sami zapewne często zauważamy, że z pewnymi markami, jest nam bliżej, lubimy je, utożsamiamy się z nimi i często to nasze odczucie sympatii dla danej marki jest przez nas tak właściwie niezrozumiałe, jeśli chcemy się nad tym bliżej zastanowić.

Ludzie uwielbiają opowiedziane historie, dużo łatwiej się je zapamiętuje i przytacza niż matematyczne twierdzenia i wzory. Narracja w takich historiach robi swoje….

Okazuje się bowiem, że dobrze opowiedziana historia:

  • zwiększa emocjonalne zaangażowanie odbiorcy,
  • umożliwia mu lepsze zapamiętanie komunikatu,
  • pozwala marce szybciej zbudować z nim silną więź,
  • może być świetnym sposobem na zwiększenie rynkowej wyróżnialności.

Ludzki mózg odczuwa emocje związana z zasłyszanymi historiami, łatwo się wzrusza, często dobrze bawi. Dlatego jesteśmy w stanie dużo łatwiej zapamiętać anegdotę, zabawną historię niż nazwę firmy, jej adres czy telefon.W tym miejscu zapewne powiesz, ale ja nie mam żadnej historii do opowiedzenia a już na pewno nie historie związane z firmą.

Za moment zdziwisz się jak wiele takich opowiadań jesteś w stanie wpleść w komunikację Twojej marki. Gotowa?

Zatem do dzieła:

  1. Emocje budują zaangażowanie – to dobry moment zatem aby opowiedzieć o swoich początkach, trudnościach, które udało się pokonać i przezwyciężyć. Ważne tylko, żeby być wiarygodnym, ludzie nie kupują wyimaginowanych, naciąganych historii, bądź sobą!
  2. Wspólne wartości łączą – Twoje przekonania i przekonania Twojej marki mają wpływ na kreowaną rzeczywistość, ludzie uwielbiają być częścią społeczności skupioną wokół konkretnego celu. Nie zapominaj o podkreślaniu roli wartości jakie są dla Ciebie i Twojej firmy istotne.
  3. Pozwól odkryć Klientom siebie w opowieściach Twojej marki – to buduje zaangażowanie i poczucie przynależności. Utwierdzisz ich tylko w przekonaniu, że dokonali dobrego wyboru będąc orędownikami Twojej marki.
  4. Historie opowiedziane przez Twoją markę budują jej autentyczność – a to przekłada się na zaangażowanie Odbiorcy. Jego zaangażowanie może być wyrażone w różny sposób – polubienie Twojego Fanpaga na FB, zapis na newsletter. W jego oczach Twoja marka zaczyna nabierać znaczenia.
  5. Dobrze opowiedziana historia, która wzruszy, skłoni do przemyśleń, czy zwyczajnie będzie bawić – wyróżni Cię na tle konkurencji. W dzisiejszych czasach walka rozgrywa się o uwagę Odbiorcy, jeśli uda Ci się go zainteresować i zatrzymać – to oznacza, że cel został osiągnięty.
  6. Storytelling jest też tak naprawdę „miękką forma reklamy” Twojej firmy, która w nienarzucający się sposób snuje historie i buduje zaangażowanie Klientów w odróżnieniu do denerwujących zewsząd wyskakujących okien reklamowych.

Od Ciebie zależy sposób odpowiedzenia Twojej historii.

Jak dobrze przygotować historie?

  1. Dbaj o spójność tworzonych historii z wizerunkowym charakterem marki.
  2. Uczyń bohater „everymana” czy „everywoman” – zwykłą postać zmagającą się z codziennością – postać, z którą natychmiast można się utożsamić.
  3. Nawiązuj do emocjonalnych więzi bohatera z innymi – relacji stających się dla niego ważnym celem, o który chce on walczyć i dla niego się zmieniać.
  4. Pokaż, że problemami bohatera są wyzwania związane z codziennym życiem, a największym wrogiem głównej postaci jest ona sama – jej własne słabości, wątpliwości i ograniczenia.
  5. Podkreślaj determinację, upór i konsekwencję bohatera, jako autonomię i wewnętrzne zasoby, które pozwalają mu zrealizować cel.
  6. Ustaw markę w roli pomocnika – towarzysza w realizacji celów, który pomaga je osiągnąć, ale nie rozwiązuje problemów za bohatera – jest jedynie jego ważnym wsparciem.
  7. Zaznacz wewnętrzną przemianę bohatera historii – jego nową wizję, perspektywę, inny punkt widzenia, które wiążą się z jego rozwojem, stawaniem się kimś lepszym.

Archetypy marki w powiązaniu z opowiedzianą przez nie historią w jasny sposób sprecyzują komunikację Twojej marki i zbudują jej autentyczność. Dla Twojego Odbiorcy istotny jest bowiem obraz z jakim się styka w kontakcie z Twoją marką. Storytelling to przede wszystkim twórczość i przedstawienie Twojej marki jako żywej struktury, która zabiera głos, ma emocje i staje się legendą.

Jeśli wypełniłaś nasz Quiz i czujesz niedosyt. Zapraszamy do kontaktu, razem stworzymy komunikację Twojej marki!

Do przeczytania ?

Trzymaj się wesoło,

Aleksandra