Jakie zamiany czekają nas w analityce Facebooka?

Jakie zamiany czekają nas w analityce Facebooka?

W ostatnim czasie Facebook poinformował o wycofaniu trzech narzędzi umożliwiających analizę danych – Facebook Analytics, Facebook Audience Insights oraz Facebook Attribution.

Facebook Analytics po 30 czerwca 2021 r. nie będzie już dostępny. Jak tłumaczy Facebook, wycofanie narzędzia ma bezpośredni związek z konsolidacją narzędzi biznesowych. Do tego czasu utworzone raporty, wykresy i tabele będą nadal dostępne – warto więc wyeksportować wszystkie dane, na których nam zależy przed 30 czerwca.

 

Jak wiemy usługa Facebook Analytics dostarczała raporty, o obsługiwanej witrynie internetowej, aplikacji mobilnej, stronie na Facebooku oraz profilu na Instagramie, zależnie od konfiguracji konta.

Kolejnym narzędziem wycofanym przez Facebook na koniec sierpnia 2021 będzie Facebook Attribution.

Czym jest atrybucja konwersji na Facebooku? Model czy też okienko atrybucji konwersji to sposób, w jaki Facebook mierzy to, co cieszy Cię najbardziej. Czyli sprzedaż, zdobycie leada, zapisanie się do newslettera czy jakakolwiek inna, ważna z biznesowego punktu widzenia akcja. Wcześniej Facebook wprowadził zmianę związaną atrybucją – zmiana modelu atrybucji z 28-dniowego na 7-dniowy.

Teraz podjął decyzję o jej zupełnym wycofaniu.

Jak podaje Facebook, funkcje, które zostaną wycofane to:

  • interfejs Atrybucji na Facebooku
  • obsługa API Atrybucji na Facebooku
  • dziedzina działalności w Atrybucji na Facebooku

Facebook Audience Insights, to 3 narzędzie, które zostanie również wycofane. Statystyki grup odbiorców (Facebook Audience Insights) nie będą dostępne już od 1 lipca 2021 roku. To jedno z najpotężniejszych narzędzi analitycznych, jakie Facebook oddał do dyspozycji reklamodawcom. Stworzone przede wszystkim po to, by skuteczniej targetować reklamy, pozwalało dowiedzieć się  o Odbiorcach także wtedy, gdy ich nie emitujemy.

Dzięki tej usłudze można było znaleźć wiele cennych informacji o Grupach Odbiorców.

Jakie dane gromadzi Facebook Audience Insight?

Facebook Audience Insight zbierał w jednym miejscu bardzo wiele informacji o naszych odbiorcach i choć wszystkie są anonimowe, można z nich wyczytać naprawdę sporo.

Gromadził bowiem dane:

  • Dane demograficzne (np. wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenia, status związku, miejsce pracy),
  • Polubione strony,
  • Lokalizacja i język,
  • Aktywność na Facebooku.

Dzięki tym danym można było dostosowywać reklamy do odpowiedniej Grupy.

Natomiast dzięki Facebook Analytics można było zmierzyć skuteczność wielu działań na Facebooku:

Sprawdzisz w nim wyniki:

  • swojej strony internetowej – w oparciu o dane z piksela,
  • fanpage’a firmowego,
  • aplikacji mobilnej.

Facebook Analytics służył do łączenia danych ze strony na Facebooku z danymi z piksela Facebooka. Gdy te dane są połączone, Analytics może pokazać ścieżkę konwersji między klientem angażującym się w treści firmy, a ostatecznym dokonaniem zakupu poza Facebookiem. Te dane stały się ostatnio trudniejsze do śledzenia za pomocą dowolnego narzędzia – z lub bez Facebook Analytics. Dzieje się tak z powodu aktualizacji w iOS 14, która pyta użytkowników, czy chcą być śledzeni przez aplikacje na telefonie. Jeśli użytkownik twierdzi, że nie chce, aby aplikacja Facebook go śledziła, marketerzy nie mogą uzyskać od użytkownika takich samych danych o konwersjach, jak wcześniej. Te niedogodności związane z wprowadzeniem zmian w polityce prywatności w systemie iOS 14 rozpoczęły lawinę modyfikacji w ekosystemie reklamowym oraz narzędziach Facebooka.

Gigant społecznościowy nie chce pozostawić Użytkowników i Reklamodawców z niczym, zapowiada powstanie nowego narzędzia, które ma ułatwić analizowanie skuteczności reklam na Facebooku i Instagramie.

Zastępcą wielu usług mają być statystyki Facebook Business Suite.

Statystyki Facebook Business Suite umożliwiają analizowanie w jednym miejscu wyników organicznych i płatnych działań prowadzonych w mediach społecznościowych – na Facebooku i Instagramie. Oferują dostęp do wskaźników, trendów i raportów wizualnych, dzięki którym łatwiej jest rozpoznać, które strategie stosowane na Facebooku i Instagramie się sprawdzają, a które wymagają modyfikacji. Ich analiza pozwoli Ci zoptymalizować ilość poświęcanego czasu i zasobów.

Jeśli na przykład zarządzasz firmą, która ma stronę na Facebooku, profil firmowy na Instagramie oraz konto reklamowe, dzięki Facebook Business Suite możesz zobaczyć statystyki dotyczące wszystkich tych obszarów łącznie, w sekcji Statystyki. W ten sposób dowiesz się, które strategie są skuteczne, i jak najlepiej dysponować zasobami w obrębie platform Facebooka.

Aktualnie nie pozostaje nam nic innego jak tylko mieć nadzieję, że wprowadzane zmiany okażą się lepsze pod względem funkcjonalności. A narzędzie – lub narzędzia – nad którymi pracuje Facebook, będą dopracowane i użyteczne dla podmiotów reklamujących się na platformie.

Czy tak rzeczywiście się stanie? Przekonamy się już wkrótce….

Dzięki, że jesteś i czytasz do samego końca.

Do przeczytania.

Trzymaj się wesoło,

Aleksandra