Marketing szeptany, czyli jak dotrzeć do Klienta

Marketing szeptany w różnych kanałach komunikacji. Czyli jak dotrzeć do Klienta.

Duża część naszych decyzji zakupowych, o ile nie większość z uwagi na stale rozwijający się rynek digital jest podejmowana w oparciu o opinie znalezione w sieci. Poruszaliśmy tą kwestię przy okazji pozyskiwania opinii Google – ale to jest jeden z aspektów.  

Drugim istotnym aspektem jest fakt, że opinii czy też potwierdzeń, bądź negacji poszukujemy w Social Mediach. W Polsce aż 30% osób w wieku 18-24 lat wg raportu Digital 2021 Poland korzysta z Tik Toka i Snapchata. Inny raport Hootsuita pokazuje, że według stanu na styczeń 2021 r.  z internetu w Polsce korzysta  31,97 miliona osób, a więc 84,5% całkowitej populacji.

Użytkownicy internetu w Polsce_Ideas Factory

Źródło: Hootsuite

Natomiast z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln osób, a to zdecydowanie więcej niż połowa (68.5%) populacji naszego kraju (37,82 miliona osób).

Jak porównamy te wyniki z poprzednim rokiem, okazuje się, że tendencja jest wzrostowa – 2,5 miliona (11%) więcej osób korzysta aktywnie z mediów społecznościowych w stosunku do roku poprzedniego!

Co to oznacza?

Ano nic innego jak to, że warto dotrzeć do nich, tam gdzie oni są z treściami, a dodatkowo zadbać o to by treści były przez nich lubiane.

Czym jest zatem sam marketing szeptany?

WoMM, czyli Word of Mouth Marketing, marketing plotki, marketing rekomendacji lub po prostu Buzz Marketing –ma na celu informować odbiorców o zaletach korzystania z usługi czy produktu.

Są to różnego rodzaju techniki, dzięki którym potrafimy wzbudzić zainteresowanie, przekonać, a następnie utrzymać poziom ciekawości wśród Klientów. Ponieważ zachęcamy użytkowników do zapoznania się z elementami naszej oferty, ta forma działań nazywana jest również marketingiem rekomendacji. Co ważne sam przekaz ma charakter treści wirusowej – twórcom zależy na jak najszybszym rozprzestrzenianiu się informacji. Często przekaz roznosi się pocztą pantoflową, wśród znajomych i przyjaciół. Istotna jest tutaj również często tworzona wokół samego procesu – ideaa niedoboru, która podsyca tylko aurę wokół produktu. Jeśli dodatkowo wzmianka o produkcie pojawi się w mediach społecznościowych u wpływowej Influencerki czy Influencera, pomaga to wzbudzić emocje u obserwujących.

W tych wszystkich działaniach niezwykle ważne są realne doświadczenia z produktem. Warto publikować treści Video, relacje, recenzje na forach, dzielić się wrażeniami z innymi.

Dostępność mediów społecznościowych i Internetu powoduje, że w tej chwili każdy może tworzyć i docierać na masową skalę. Marka ma budować doświadczenie z konsumentami, motywować ich do zabierania głosu i wyrażania opinii o produkcie. Rolą marki jest dziś skłonienie ludzi do dyskusji i zabierania głosu.

Jaki jest zatem cel  marketingu szeptanego?

  • wzrost świadomości marki,
  • zwiększenie sprzedaży oferowanych usług czy produktu,
  • wspieranie budowania określonego wizerunku marki,
  • zaangażowanie społeczności fanów i integracja z nimi,
  • pozyskiwanie nowych Klientów przez nawiązywanie z nimi interakcji,
  • zabawa wizerunkiem;
  • kreowanie trendu na daną markę produktu czy też usługę.

W zależności od tego jaka jest strategia buzz marketingu cele danej marki mogą być:

– informacyjne – w przypadku gdy chcemy wspierać działania online firmy,

– promocyjne – kierujemy działania buzz marketingowe, aby wspierać np. działania promocyjne związane z wejściem danego produktu na rynek,

– antykryzysowe – tutaj działania skupiają się na obronie wizerunku marki, rozwiewamy wszelkie wątpliwości Klientów na każdym etapie ich ścieżki zakupowej.

5 miejsc w których spotkać możemy się z marketingiem szeptanym:

  1. komentarze w social mediach,
  2. opinie w sklepie internetowym, wizytówce Google itd.,
  3. wypowiedzi na forach,
  4. blogi tematyczne – aktywne wypowiedzi,
  5. przynależność do grup dyskusyjnych.

Wzmocnieniem działań marketingu szeptanego na pewno jest dobrze przemyślana i zaplanowana kampania.

Jak się zatem przygotować do takiej kampanii i na jakie jej aspekty zwrócić uwagę?

  1. dobierz komunikację i przekaz do zdefiniowanej persony zakupowej.
  2. najistotniejsze jest aby kampania była ciekawa z punktu widzenia Klienta – wtedy będzie się informacją chętnie dzielił z rodziną i przyjaciółmi,
  3. kolejną ważną sprawą jest monitoring, ale też moderowanie kampanii, inicjujcie interakcje, opinie, komentarze, sugestie – są to bardzo cenne bodźce budujące zaangażowanie i zainteresowanie wokół kampanii,

Korzyści z buzz marketingu:

  1. kampanie często stają się viralem, dzięki czemu osiągają duże zasięgi,
  2. niska cena – jeśli zaangażujemy w niego nawet influencerów to i tak nie wydamy na taką kampanię milionów monet,
  3. wzrost zaangażowania społeczności wokół naszej marki,
  4. wsparcie dla budowania długofalowych relacji z Klientami,
  5. wzrost widoczności naszej witryny w Google z uwagi na linki z innych miejsc w sieci gdzie pojawiać się będzie wzmianka o naszej marce.

Warto na pewno monitorować pojawiające się wzmianki i opinie o produkcie w sieci. Reagować, wchodzić w interakcje, śledzić jakie emocje towarzyszą tym wypowiedziom.  Wszystko to pozwala na szybką reakcję i bycie na żywo z potencjalnymi Klientami w czasie ich kontaktu i interakcji z naszą marką.

Trzymaj się wesoło,

Aleksandra

 

BONUS: 40 Przydatnych narzędzi do Social Mediów i działań w Internecie:

Jeśli jesteś Subskrybentką/Subskrybentem naszego Newslettera to na pewno w Twojej skrzynce już dawno znalazł się nasz Bonus🙌

Newsletter_Ideas FactoryW naszym materiale znajdziesz narzędzia i pomocne aplikacje, które wykorzystujemy w codziennej naszej pracy.

Jeśli jeszcze nie subskrybujesz naszego Newslettera – koniecznie zapisz się i dołącz do naszej Społeczności, w prezencie powitalnym otrzymasz od nas pdf ze wspomnianymi narzędziami🎁