Strategia marketingowa czy jest aż tak ważna?

Strategia marketingowa, od czego zacząć jej tworzenie?

Tworzenie strategii marketingowej jest zarezerwowane wyłącznie dla dużych firm? Małe, nierzadko rodzinne firmy powinny mieć opracowaną strategię?

Czy to nie jest przesada? Bazowanie na intuicji właściciela nie wystarczy?

W dzisiejszej rzeczywistości, szybko zmieniających uwarunkowaniach rynku i otoczenia – nie da się skutecznie prowadzić biznesu. Niezależnie od jego wielkości, bez opracowanej, zaplanowanej, umiejscowionej w czasie strategii marketingowej firmy. I nie są to puste frazesy, odrobina szpanu czy też wybujałego ego właściciela. Wiele osób nie ma też przekonania odnośnie samego sensu tworzenia dokumentu, który tak naprawdę „nie żyje” w firmie. Postrzegają opracowanie strategii jako zbędny, czasochłonny papier, którego założeń i tak nikt w firmie nie będzie respektował ani ich się trzymał. A na pytanie odnośnie sprofilowanego Klienta, do którego kierują swoją ofertę – odpowiadają wtedy, że w zasadzie ich oferta jest dedykowana do wszystkich.

Jeśli nie macie przekonania odnośnie naszej tezy – koniecznie zostańcie z nami i przeczytajcie nasz artykuł.  A może uda nam się zmienić Waszą opinię. Jeśli natomiast jesteście z nami zgodni. To nasze punkty pomogą Wam sprawdzić, czy w tworzeniu strategii marketingowej o niczym nie zapomnieliście.

Zacznijmy jednak od samej definicji strategii – jak podaje Encyklopedia zarządzania:

Strategia marketingowa oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań.

 

To definicja sformalizowana strategii – przekładając ją na język użytkowy jest to opracowanie planu priorytetów i celów działania firmy, do których zawsze można wrócić, aby nie utracić obranego kursu.

Sam proces poparty jest analizą firmy, rynku i konkurencji i jest niezbędny w budowaniu świadomości marki wśród Klientów. Pomimo tego, że większość firm doskonale rozumie potrzebę posiadania spisanego dokumentu to jednak w praktyce okazuje się, że tylko 60% ogółu firm odrobiło lekcję i taką strategię posiada. Oczywiście osobną kwestią jest jej wdrażanie i podążanie zgodnie z nią w bieżących działaniach firmy.

I może się zdziwisz, ale opisana strategia nie musi być grubą książką, zdecydowanie lepsza jest forma kilku kartek A4, które jasno sprecyzują nam cel działania naszej firmy!

Przejdźmy zatem do najważniejszych punktów, jakie powinna zawierać strategia:

#1 opisane cele firmy – jest to punkt wyjściowy w tworzeniu strategii marketingowej.

 Cele marketingowe:

  • wyznaczają główny kierunek działania firmy
  • są zbieżne z celami biznesowymi,
  • niezwykle istotne jest aby były: konkretne, mierzalne, realistyczne i umiejscowione w czasie.

Najczęściej cele biznesowe sprowadzają się do:

  • Zwiększenie sprzedaży a przez to zysków,
  • Budowania i rozwijania świadomości marki
  • Zdobywaniu nowych rynków i docieraniu do nowych potencjalnych Odbiorców.

Po zdefiniowaniu celów warto zastanowić się jakie działanie musimy podjąć, aby je zrealizować?

Jeśli pod uwagę weźmiemy pozyskiwanie nowych Odbiorców nasze działania powinniśmy skupić na:

  • sposobie pozyskiwania Klientów,
  • budżecie jaki chcemy przeznaczyć na działania reklamowe,
  • doprecyzowaniu oferty dla Klientów,
  • ustalenie wartości jaka będzie oferowana w zamian za zakup produktów czy usług.

Kolejnym elementem w budowaniu strategii powinna być analiza konkurencji.

#2 analiza konkurencji

– przyjrzenie się naszej konkurencji, otoczeniu w jakim działamy, pomaga zrozumieć wpływ tych uwarunkowań na sukces naszej firmy.

W tym punkcie tworzenia strategii bazujemy na dobrze znanej i od wieków wykorzystywanej analizie SWOT, która:

  • określa i definiuje nasze słabe i mocne strony (czynniki wew.)
  • i szanse i zagrożenia (będące czynnikami zewnętrznymi).

Jeśli dokonałeś/aś analizy SWOT czas na sprecyzowanie do kogo kierujesz swoja ofertę?

#3 Twoi Klienci – czyli Twoja Grupa docelowa -skłonna wykazać zainteresowanie Twoim produktem czy usługą.

Aby dobrze dobrać ofertę i mieć 100 % pewność, że Twój produkt czy usługa odpowiada na potrzeby Twojej Grupy Docelowej musisz mieć precyzyjnie określone cechy Twoich Klientów, wiedzieć kim oni w ogóle są, w jakim są wieku,jaki styl życia prowadzą, co lubią a co ich denerwuje,  jakie mają problemy, bolączki, których rozwiązaniem ma być Twój produkt/usługa, czy korzystają z alternatywnych rozwiązań innych firm jakie Ty oferujesz, gdzie znaleźli informację o Tobie i Twojej firmie?

Pisaliśmy o stworzeniu Persony Zakupowej – w jednym z naszych artykułów.

Wiedząc już do kogo skierowana jest Twoja oferta musisz w strategii doprecyzować kanały komunikacji Twojej marki.

#4 Kanały komunikacji marki.

Do wyboru masz naprawdę ogromne spectrum kanałów zarówno on-linowych jak i off linowych.

  • Onlinowe to np.: strony internetowe, media społecznościowe, poczta e-mail, newslettery, prowadzenie wizytówki Google, aplikacje, działania reklamowe w Internecie ( Facebook ADS, Google ADS, ) itp.
  • Offlinowe to: bannery i bilboardy reklamowe, czasopisma, reklama radiowa itd.

Nie sposób być oczywiście wszędzie ze swoją marką. Wybór odpowiednich kanałów powinienieś/aś poprzedzić analizą miejsc gdzie są Twoi Klienci i gdzie najczęściej mają okazję styczności z Twoją marką.

#5 filary Twojej marki – czyli jej kręgosłup.

Aby zbudować silną markę trzeba ją umocować na mocnych fundamentach.

Z doświadczenia wiemy, że marki, które zadbają o istotne elementy, składające się na podwaliny marki są w stanie ustalać swoje cele krótko i długoterminowe i w skuteczny sposób docierać do swoich Odbiorców.

Jakie to fundamenty?

  • określenie i sprecyzowanie archetypu marki,
  • dobranie kolorów marki,
  • nadanie głosu marce,
  • wyróżniająca identyfikacja marki,

Mając sprecyzowane powyższe punkty kolejnym etapem będzie plan działania:

#6 Plan działania – ustalenie w czasie osiągnięcia założonych celów- rozbicie planu na poszczególne etapy działania.

Zaplanowanie działań pozwala nam opanować chaos i nadać porządek działaniom. Oczywiście w zależności od wytypowanego celu plan będzie zróżnicowany.

Dla  celu – wzrost świadomości marki w social mediach, plan działań będzie się przedstawiał następująco:

  • regularne publikacje (5x tygodniowo – z podziałem na relacje, rolki, posty, VIDEO)
  • różnorodne treści (zdjęcia, linki, ankiety, quizy dla naszych Odbiorców)

Znając cele i zadania jakie ma Twoja firma przed sobą koniecznie musisz odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteś w stanie osiągnąć samodzielnie przedstawione punkty czy też będziesz potrzebować pomocy – jak choćby grafika, copywritera, osobe, która przeprowadzi kampanię reklamową?

Przemyślana strategia marketingowa niesie dla firmy szereg korzyści – powoduje, że nie działa ona wiedziona intuicją. Pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Świadomi mocnych i słabych  stron naszego biznesu pozwala nam wykorzystać potencjał firmy i skupić się na poprawie tych obszarów, które mogą nas uchronić przed zagrożeniami.

Nie masz czasu na tworzenie strategii kiedyś – zacznij działać już dziś.

Jeśli potrzebujesz konsultacji i pomocy w opracowaniu i sprecyzowaniu strategii dla Twojego biznesu – skontaktuj się z nami! Razem przeniesiemy Twoją firmę na poziom Top of mind!

Skorzystaj z pierwszego modułu w metodzie Business Factory:

Strategia biznesowa – dowiedz się o niej więcej!

 

strategia biznesowa_Ideas Factory

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Życzę Ci dużo dobrego,

Aleksandra

 

Zanim od nas pójdziesz – zapisz sie na nasz Newsletter i dołącz do społeczności Ideas Factory!Raz w miesiącu w Twojej skrzynce pocztowej znajdzie się Ideasowy letter od naszej agencji!

Newsletter_Ideas Factory

newsletter_Ideas Factory