Jak stworzyć skuteczny Buyer Persona
Buyer Persona – Klient idealny czy on w ogóle istnieje❓🛒
W ostatnim artykule zdefiniowaliśmy Buyer Personę określając cechy jakie musimy zidentyfikować u tej osoby, aby ją w ogóle poznać i wiedzieć do kogo tak naprawdę kierujemy naszą komunikację i naszą ofertę👌
A jak jest w życiu❓
Jak to zatem zrobić❓
Jeśli natomiast lubisz bardziej oglądać filmy niż czytać, lub jeśli chcesz usłyszeć jak Francuz mówi po angielsku (🇫🇷🥖), naciśnij przycisk odtwarzania filmu poniżej👇
https://www.youtube.com/watch?v=o-xAc1H6vlg
Celem budowy Buyer Persony jest zrozumienie kto tak naprawdę jest Twoim celem i jakie są jego potrzeby. Precyzyjna definicja tej osoby pomoże Ci w ten sposób wyprzedzić jego działania i odpowiednio w dobrym momencie zareagować.
Gdybyś wyobraził sobie, że otwierasz restaurację. Oferujesz w niej wykwintne jedzenie, dobierasz kuchnię, którą chcesz serwować gościom. Twoja oferta również nie jest skierowana tak naprawdę do wszystkich, bo inne potrzeby będą miały osoby przybywające do restauracji na rodzinny obiad. One będą chciały aby było to miejsce przyjazne także dzieciom. Z kolei biznesmeni, spotykający się w sprawach firmowych będą potrzebowali spokoju do rozmowy. Możemy też dokonać jeszcze innego podziału. Na osoby, które będą chciały zjeść szybko, czyli fast food i na te, które poczekają dłużej, na smaczne jedzenie ze świeżych produktów. Bardzo rzadko stanie się tak, że osoby te korzystają z tej samej restauracji.
Jak widzisz ważne jest dobranie odpowiedniej oferty w tym przypadku menu – pod konkretny profil Zakupowy Twojego Klienta.
Aby ułatwić Ci stworzenie własnej Buyer Persony dla Twojego biznesu, otrzymasz darmowy szablon który Ci z pewnością w tym pomoże.
Pobierz szablon Persona Kupującego – za darmo |
Stworzony przez nas szablon wygląda trochę jak życiorys, zawiera jednak sporo cennych informacji, których sprecyzowanie pozwoli Ci docierać skutecznie do Klientów.
Przejdźmy jednak teraz do określenia kolejnych kroków niezbędnych w procesie budowania Buyer Persony:
1. Zrozumienie z kim rozmawiasz? Kto jest Twoją Personą Zakupową?
Etap ten jest niezwykle ważny i tak naprawdę kluczowy.
Zrozumienie tego i używanie odpowiedniego języka jest niezbędne do zbudowania właściwej persony docelowej.
Pomocne stanie się udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Kto to jest?
Gdzie mieszka?
Jakie są jego hobby?
Jak wygląda jego typowy dzień?
Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania nadszedł czas, aby dać życie swojej osobie z imieniem i zdjęciem.
Stworzona przez nasz Zespół Persona – to mężczyzna o imieniu Jakub😊
Poznajcie Jakuba:
Jakub to młody przedsiębiorca w wieku 35 lat, który swoje kroki od roku stawia we własnym biznesie.
Lubi wszelkie nowości technologiczne i być z nimi na czasie. Przeraża go szybkość zmian w marketingu, dlatego szuka do współpracy Specjalistów w obszarze digital marketingu, którzy zdejmą z niego, chociaż częściowo obciążenie bycia widocznym w sieci.
2. Skoro znamy już Jakuba i co nieco o nim wiemy, pora poznać cele, które są dla niego istotne.
Ważne aby przedstawione i zdefiniowane przez naszego idealnego Klienta cele były mierzalne i umiejscowione w czasie.
Znasz już cele swojej Persony Zakupowej, teraz nadszedł czas na odpowiedź na kolejne pytanie:
3. Co skłania Twojego Klienta do zakupu właśnie Twoich usług czy Twojego produktu? Co Ciebie i Twój biznes wyróżnia?
W przypadku gdy masz już Klientów zawsze takie pytanie możesz im zadać bezpośrednio, posługując się np. ankietami w tym celu.
Drugim istotnym wyzwaniem dla Ciebie jest również odpowiedź na pytanie, czemu Klienci nie korzystają z Twoich usług?
Czy Twój produkt/usługa jest być może zbyt drogi? Twój produkt/usługa niczym się nie wyróżnia na tle konkurencji? I tak naprawdę Twoja świadomość odnośnie tego co może powstrzymać Twojego Klienta od nawiązania współpracy z Tobą i skorzystania z Twoich usług może się okazać dla Ciebie kluczowa.
Znając swoje Personę zakupową tworzysz treści i ofertę pod nią. Pod nią też tak naprawdę jest budowana cała Twoja strategia i komunikacja w biznesie.
I pamiętaj!
Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej.
Sam Walton, założyciel i twórca potęgi sieci handlowej Wall-Mart
Dlatego ważne jest aby po prostu go rozpracować 😊 i się z nim zaprzyjaźnić!
Pokusisz się o stworzenie Buyer Persony Twojego biznesu? Gdybyś potrzebował/a pomocy pisz śmiało- razem możemy stworzyć Profil Twojego Idealnego Klienta!
Dzięki, że jesteś i czytasz do samego końca.
Do przeczytania 😊
Trzymaj się wesoło,