Jak stworzyć skuteczny Buyer Persona

Buyer Persona – Klient idealny czy on w ogóle istnieje❓?

W ostatnim artykule zdefiniowaliśmy Buyer Personę określając cechy jakie musimy zidentyfikować u tej osoby, aby ją w ogóle poznać i wiedzieć do kogo tak naprawdę kierujemy naszą komunikację i naszą ofertę?

Zakładając firmę większości z nas zależy na tym aby mieć tak naprawdę jak największą liczbę Klientów ?To podejście niestety nie jest do końca dobre, ponieważ nasza euforia?‍♀️?‍♂️ i owszem całkiem duża, ale tak naprawdę nie będzie trwała zbyt długo.
Nie da się po prostu mieć produktu czy usługi przeznaczonej dla potencjalnych wszystkich.
Wiemy już też, że Buyer Persona  jest to tak naprawdę profil idealnego Klienta. Ha – prawda, że każdy przedsiębiorca chciałby do takiego dotrzeć? Sytuacja wręcz graniczy z Arkadią w której mamy produkt czy usługę i zjawia się nasz wymarzony Klient.
Któremu wszystko tak naprawdę odpowiada? – bierze i płaci?

A jak jest w życiu

Jak to zwyczajowo bywa w życiu tak kolorowo już nie ?Trzeba się nieźle napocić i wysilić aby dobrać naszą ofertę do odpowiedniego grona Odbiorców?

Jak to zatem zrobić

Konieczne będą odpowiedzi na dodatkowe pytania dotyczące Persony zakupowej:

  • jakich komunikatów użyjesz, aby go do siebie i do swojej oferty przekonać?
  • jakimi kanałami będziesz się starał do niego dotrzeć?
  • jak połączysz działania marketingowe i sprzedażowe?
  • jak zmierzysz wyniki swoich działań?
Znając dokładnie swoją Buyer Personę możesz przygotować dokładny scenariusz jego zachowań w stosunku do produktu/usługi, którą oferujesz. Celem budowy Persony jest zrozumienie kto tak naprawdę jest Twoim celem i jakie są jego potrzeby. Precyzyjna definicja ?tej osoby pomoże Ci w ten sposób wyprzedzić jego działania i odpowiednio w dobrym momencie zareagować.
Gdybyś wyobraził sobie, że otwierasz restaurację??? Oferujesz w niej wykwintne jedzenie, dobierasz kuchnię, którą chcesz serwować gościom. Twoja oferta również nie jest skierowana tak naprawdę do wszystkich, bo inne potrzeby będą miały osoby przybywające do restauracji na rodzinny obiad. One będą chciały aby było to miejsce przyjazne także dzieciom. Z kolei biznesmeni, spotykający się w sprawach firmowych będą potrzebowali spokoju do rozmowy. Możemy też dokonać jeszcze innego podziału. Na osoby, które będą chciały zjeść szybko, czyli fast food i na te, które poczekają dłużej, na smaczne jedzenie ze świeżych produktów. Bardzo rzadko stanie się tak, że osoby te korzystają z tej samej restauracji.
Jak widzisz ważne jest dobranie odpowiedniej oferty w tym przypadku menu – pod konkretny profil Zakupowy Twojego Klienta.

Jeśli natomiast lubisz bardziej oglądać filmy niż czytać, lub jeśli chcesz usłyszeć jak Francuz mówi po angielsku (???), naciśnij przycisk odtwarzania filmu poniżej?

https://www.youtube.com/watch?v=o-xAc1H6vlg

Celem budowy Buyer Persony jest zrozumienie kto tak naprawdę jest Twoim celem i jakie są jego potrzeby. Precyzyjna definicja tej osoby pomoże Ci w ten sposób wyprzedzić jego działania i odpowiednio w dobrym momencie zareagować.

Przejdźmy jednak teraz do określenia kolejnych kroków niezbędnych w procesie budowania Buyer Persony:

1. Zrozumienie z kim rozmawiasz? Kto jest Twoją Personą Zakupową?

Etap ten jest niezwykle ważny i tak naprawdę kluczowy.

Zrozumienie tego i używanie odpowiedniego języka jest niezbędne do zbudowania właściwej persony docelowej.

Pomocne stanie się udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

Kto to jest?

Gdzie mieszka?

Jakie są jego hobby?

Jak wygląda jego typowy dzień?

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania nadszedł czas, aby dać życie swojej osobie z imieniem i zdjęciem.

Stworzona przez nasz Zespół Persona – to kobieta o imieniu Joanna?

Poznajcie Joannę:

jak stworzyć kobiecy biznes_Ideas FactoryJoanna to młoda, przedsiębiorcza kobieta w wieku 35 lat, który swoje kroki od roku stawia we własnym  biznesie.

Lubi wszelkie nowości technologiczne i być z nimi na czasie. Przeraża ją szybkość zmian w marketingu, dlatego szuka do współpracy Specjalistów w obszarze digital marketingu, którzy  zdejmą z niej, chociaż częściowo obciążenie bycia widocznym w sieci.

2. Skoro znamy już Joannę i co nieco o niej wiemy, pora poznać cele, które są dla niej istotne.

 

 

 

 

 

Ważne aby przedstawione i zdefiniowane przez naszego idealnego Klienta cele były mierzalne i umiejscowione w czasie.

jakie cele ma persona zakupowa_Ideas Factory

Znasz już cele swojej Persony Zakupowej, teraz nadszedł czas na odpowiedź na kolejne pytanie:

3. Co skłania Twojego Klienta do zakupu właśnie Twoich usług czy Twojego produktu? Co Ciebie i Twój biznes wyróżnia?

W przypadku gdy masz już Klientów zawsze takie pytanie możesz im zadać bezpośrednio, posługując się np. ankietami w tym celu.

Drugim istotnym wyzwaniem dla Ciebie jest również odpowiedź na pytanie, czemu Klienci nie korzystają z Twoich usług?

Czy Twój produkt/usługa jest być może zbyt drogi? Twój produkt/usługa niczym się nie wyróżnia na tle konkurencji? I tak naprawdę Twoja  świadomość odnośnie tego co może powstrzymać Twojego Klienta od nawiązania współpracy z Tobą i skorzystania z Twoich usług może się okazać dla Ciebie kluczowa.

Znając swoje Personę zakupową tworzysz treści i ofertę pod nią. Pod nią też tak naprawdę jest budowana cała Twoja strategia i komunikacja w biznesie.

I pamiętaj!

 

Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwol­nić każ­de­go w fir­mie, od pre­ze­sa w dół – po pro­stu wy­da­jąc swoje pie­nią­dze gdzie in­dziej.

Sam Walton, założyciel i twórca potęgi sieci handlowej Wall-Mart

Dlatego ważne jest aby po prostu go rozpracować ? i się z nim zaprzyjaźnić!

Pokusisz się o stworzenie Buyer Persony Twojego biznesu?

Aby ułatwić Ci ten proces, przygotowaliśmy darmowy szablon który Ci z pewnością w tym pomoże.

szablon Persona zakupowa_Ideas Factory

Stworzony przez nas szablon wygląda trochę jak życiorys, zawiera jednak sporo cennych informacji, których sprecyzowanie pozwoli Ci docierać skutecznie do Klientów.

Gdybyś potrzebował/a pomocy pisz śmiało- razem możemy stworzyć Profil Twojego Idealnego Klienta!

Dzięki, że jesteś i czytasz do samego końca.

Do przeczytania.

Trzymaj się wesoło,

Aleksandra