Jak poprowadzić skuteczny PR w swojej firmie?

Skuteczne działania PR-owe

Dla wielu osób nadal nie jest jasne czym tak naprawdę w dzisiejszej rzeczywistości jest public relations. Zapytani najczęściej wiążą działania Pr-owe z komunikatami prasowymi.

Czy masz tak samo?

Zatem spieszymy z wyjaśnieniem czym on właściwie jest. PR to wszelkie działania firmy mające na celu zwiększenie świadomości i zbudowanie reputacji firmy. Są to niejako fundamenty na których powinna opierać się Twoja firma, zapewniając co najważniejsze skuteczną strategię public relations.

Chcemy zwrócić Twoją uwagę na najważniejsze punkty, przedstawiając je krok po kroku, które są istotne w prowadzeniu skutecznego Pr -u firmy. Na działania Pr-owe należy patrzeć w kontekście działań i promocji budujących korzystne relacje z opinią publiczną. Jednak należy pamiętać o innym ważnym aspekcie – relacjach międzyludzkich.

„Public relations to strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami i ich społeczeństwem.”

Czym jest Public Relations?

Public relations to sztuka budowania wszystkich pozytywnych atrybutów firmy w narracji, która wspiera jej cele. Media są następnie wykorzystywane do transmisji tej narracji do odbiorców. Co istotne celem może być zwiększenie sprzedaży lub pozyskanie nowych klientów. Strategia PR może to zapewnić zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.

Dzisiejsze media są kanałem, przez który firma realizuje strategię public relations. Dlatego niezwykle ważne jest budowanie relacji z dziennikarzami, blogerami i innymi osobami wpływającymi na media. Obecnie działania PR wyglądają zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Tradycyjne media, takie jak gazety i czasopisma, kontynuują trend stale malejącej liczby wydawnictw. Tymczasem problemy, z którymi boryka się ta branża, stoją w wyraźnym kontraście z mediami internetowymi i osobami wpływowymi, które mają teraz większą moc niż kiedykolwiek. Jeśli dodamy do tego miliony startupów jakie powstają na całym świecie każdego roku, każdy walczy o to by być po prostu wysłuchanym. W odpowiedzi przemysł PR, podobnie jak przemysł marketingowy, ewoluował gwałtownie w ciągu ostatniej dekady. Wielu przedstawicieli branży dzieli teraz działania PR na „tradycyjne” i „cyfrowe”. Przy czym szala przesuwa się na korzyść tych drugich.

Cyfrowy PR zapewnia również dodatkowe korzyści, w tym naturalne budowanie linków za pośrednictwem linków zwrotnych w mediach, co czyni go doskonałą połączoną aktywnością SEO i PR. Wysokiej jakości ruch związany z polecaniem generowany jest również poprzez kliknięcia. I oczywiście, podobnie jak w przypadku wszystkiego, co cyfrowe, postępy, takie jak wzmianki online, akcje społecznościowe, wizyty w witrynie i pozycje organiczne. Można śledzić i mierzyć, za jednym kliknięciem (temu tematowi poświęcimy osobny artykuł).

Firmy mają do wyboru cztery kanały medialne, za pośrednictwem których docierają do docelowych odbiorców:

  • „Ambasadorzy marki” (Influencerzy, Blogerzy)
  • Udostępnione media (Social Media)
  • Własne media (Webinary, Video, Podcasty)
  • Płatne media (płatne reklamy w Social Mediach, generowane Leady).

Firmy mają do wyboru współpracę z wybranymi mediami, a najlepszym rozwiązaniem jest ich wzajemne współdziałanie, chcąc uzyskać skuteczny PR. Takie współdzielone media mogą służyć do zwiększania wszelkich wygranych w mediach, takich jak ponowne przesyłanie dalej i udostępnianie linków do zdobytych mediów. Wspólne media to także ważne narzędzie do budowania relacji z wpływowymi mediami, a to przecież w tym wszystkim tak naprawdę chodzi – o rozgłos.

Wytypowaliśmy 4 najbardziej istotne kroki w budowaniu PR Twojej marki:

1. Opowiedz historię swojej marki.

Opowiadanie historii może pomóc w przekształceniu tożsamości i obecności Twojej marki oraz w budowaniu zaufania konsumentów lub innych osób z branży. Niektóre najlepsze historie pochodzą od Ciebie i Twoich lojalnych klientów. Możesz opowiedzieć, jak powstała Twoja marka, a klienci mogą opowiedzieć o swoich doświadczeniach z Twoją firmą. Pomyśl o swojej marce jako o ludzkiej osobowości. Im bardziej interesująca i autentyczna jest jego osobowość, tym większe zaufanie do niej będą mieli inni. Pamiętaj, aby powiedzieć innym, dlaczego Twoja firma istnieje, jej etyka, ewolucja marki lub cokolwiek innego, co pomoże ludziom zobaczyć pełny obraz Twojej firmy. Nie bój się zachęcać klientów do opowiadania im, jakie korzyści przyniosła im Twoja firma. Fascynująca historia da widzom możliwość emocjonalnego połączenia się z tym, kim jesteś, i ostatecznie nada ton całej firmie.

2. Bądź na bieżąco z branżą.

Czytaj dużo i czytaj często, dokształcaj się i szkol, aby mieć pewność, że jesteś na bieżąco ze wszystkim, co dotyczy Twojej branży. Chcesz być postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie. Skonfiguruj Alerty Google jak choćby Google Review, Google Trends. Znajdź najlepszych obserwatorów branży i śledź ich oraz poczytaj o tym, co robią konkurenci. Możesz używać witryn takich jak Buzzsumo tutaj można znaleźć angażujące treści w danej branży, najczęściej komentowane i udostępniane artykuły, można na tej podstawie przygotować swoje treści Musisz mieć jak największą wiedzę w swojej branży. Nigdy nie wiadomo, kiedy światło reflektorów może być skierowane na ciebie. I ta wiedza może po prostu zaimponować właściwej osobie. Któż nie chciał by się znaleźć w odpowiednim czasie i w odpowiednim miejscu.

3.Nawiązuj i utrzymuj relacje z osobami wpływowymi w danej branży.

Jeśli aktywnie nadążasz za najlepszymi w branży osobami wpływowymi, drugim krokiem jest próba nawiązania z nimi kontaktu. Jeśli zrobisz notatki na temat tego, na czym zazwyczaj koncentrują się te osoby, będziesz mieć mnóstwo wiedzy, kiedy w końcu sięgniesz po nie, aby zbudować PR wokół swojej marki. Spróbuj utworzyć listę blogów lub witryn z wiadomościami, o których piszą najlepsi wpływowi, i śledź, co pisze każdy autor. Następnie znajdź miejsce, w którym możesz komentować i zaangażować się z nimi, niezależnie od tego, czy będzie to przez post na blogu czy komentarz na Linkedinie.

Praca w sieci z wpływowymi i innymi to świetny sposób na budowanie marki w branży dla siebie i swojej marki, ale upewnij się, że komentarze nie są wymuszone ani autopromocyjne. Pamiętaj: PR „zrób to sam” polega na byciu autentycznym i godnym zaufania.

4. Odpowiednio przygotuj się do publikowania treści.

Dotyczy to nadążania za branżą. Musisz upewnić się, że masz coś do zaoferowania  co może przyczynić się do rozmowy lub branży, niezależnie od tego, czy jest to informacja w formie artykułu, produktu czy usługi, która jest szczególnie pomocna. Ważne jest, aby wykonać wystarczająco dużo prac przygotowawczych przed wykonaniem jakichkolwiek publikacji.  Musisz dobrze poznać personę zakupową , dostosować przekaz do niego, tak aby zareagował na to co oferujesz.

Jakie są zatem cele PR-u?

Zależą one od indywidualnych celów każdej firmy. Niektóre typowe przykłady dla startupów i innych firm to zapewnienie finansowania, zwiększenie sprzedaży lub pozyskanie nowych klientów. Celem strategii PR byłaby pomoc w stworzeniu czynników wymaganych do osiągnięcia tych celów.

Często obejmują one:

  • Wiarygodność – niezbędna dla każdego biznesu, zwłaszcza startupu, jeśli chce zdobyć nowych klientów, zwiększyć sprzedaż lub przyciągnąć cennych pracowników. PR pomaga to osiągnąć, przekazując swoją narrację przed docelowymi odbiorcami.
  • Świadomość – gdy Twój startup lub firma będzie postrzegana jako wiarygodna, potrzebujesz świadomości, aby móc się dalej rozwijać. Dzięki PR możesz zaprezentować swój produkt i swoją firmę dzięki wygranym w mediach, takim jak profesjonalne recenzje i polecenia..
  • Społeczny dowód słuszności – pokazuje potencjalnym inwestorom, klientom lub pracownikom, dlaczego ty i twoja firma powinni być traktowani poważnie. Dowodem społecznym może być fakt, że jesteś ekspertem w branży lub że Twój startup był częścią prestiżowego programu akceleracyjnego. Zdobyte media służą do przekazywania tej wiadomości odbiorcom.
  • Ulepszone rankingi wyszukiwania – obecnie PR i SEO działają równolegle. Kiedy firma wygrywa kawałek zarobionych mediów w publikacji online, zwykle obejmuje to link zwrotny do swojej witryny internetowej.

Linki zwrotne nadal pozostają istotnym czynnikiem rankingowym i nie można o tym zapomnieć.

Wniosek

Nie ma gotowych recept na działania Pr-owe. Każda branża ma swoją specyfikę. W celu osiągnięcia sukcesu działaniach PR należy wziąć pod uwagę również relacje międzyludzkie i skupić się na budowaniu wzajemnych korzystnych relacji, a nie jednostronnych jedynie relacji biznesowych. Jeżeli tak do tego podejdziesz to Twoje działania PR zaczną nabierać tempa.