Marketing eventowy – skuteczne narzędzie budowania relacji.

Event marketing – zaskocz Klienta.

Marketing eventowy nierzadko bywa mylony z promocją wydarzeń, czyli zestawem działań mających na celu pozyskanie odpowiedniej liczby uczestników. Tymczasem event marketing wykorzystuje wydarzenia jako narzędzia do osiągania celów biznesowych.

Znaczenie event marketingu jest ogromne. Jak podaje raport przygotowany przez „Harvard Business Review”, najszybciej rozwijające się organizacje inwestują w niego nawet 50% budżetu marketingowego.


Marketing eventowy to jedno z wielu rozwiązań, jakie mają do dyspozycji marki w nieustającej walce o przychylność Klienta. Zakłada z nim kontakt w ściśle zaplanowanych i bardzo precyzyjnych warunkach. Należy jednak pamiętać, że wiążą się z tym również ograniczenia, takie jak:

– zasięg i czas jego trwania

– oraz koszt.

Promocja – narzędzie wzmacniające event.

Dlatego tak ważne jest wzmocnienie eventu przez poprzedzającą event promocję w internecie, jak i promocję bezpośrednio po nim.

Te działania na pewno pomagają przełamać ograniczenia towarzyszące eventom. Koszt również może być ważnym oponentem, tym bardziej, że koszt przygotowania i wydania eventu jest często o wiele wyższy od dość złożonej kampanii w internecie.

Chociaż z doświadczenia wiemy, że nawet przy stosunkowo niedużym budżecie można zorganizować spotkanie z Klientami, które na długo zapadnie im w pamięci i pogłębi ich przywiązanie do marki, a o to przecież w tym wszystkim chodzi. Ważne abyśmy przy organizacji eventu nie zapomnieli od gadżetach reklamowych, to bardzo miły i przyjemny akcent każdego spotkania. 

Wręczając Klientowi gadżet reklamowy sprawiamy, że czuje się wyjątkowo. Z perspektywy konsumenta dzisiejszy świat mediów cyfrowych może sprawiać wrażenie chaotycznego. Statystyczny odbiorca coraz częściej pomija przekazy reklamowe, stosuje aplikacje blokujące ich wyświetlanie, a opinii i rekomendacji szuka u swoich znajomych w social mediach.

Informacji jest tak dużo, że jak pokazują statystyki przykuwają uwagę na nie dłużej niż 6 sekund, a 89% z nich
w ogóle nie trafia do odbiorców bądź jest ignorowana. Trudno w tym czasie wpłynąć na potencjalnego Klienta, nie mówiąc już o zdobyciu zaufania czy wejściu w relację.

Coraz więcej marek stawia więc na działania, w których bliski kontakt z konsumentem i jego wyjątkowe doznania są ważniejsze niż powtarzana wielokrotnie ekspozycja w mediach.

EVENT VS WIELOPŁASZCZYZNOWE Doświadczenie.

Zmiana, którą można zaobserwować w ostatnich latach, to odejście od strategii planowania eventu (np. z celebrytą) na rzecz tworzenia wielopłaszczyznowego wydarzenia, oferującego uczestnikom bardzo indywidualne doświadczenie marki oraz jej produktów. Każde wydarzenie – jeśli ma być skuteczne pod kątem sprzedażowym, a jednocześnie oryginalne – musi więc zostać zaplanowane z uwzględnieniem kontekstu, charakteru miejsca i marki, a także możliwości technologicznych. Bez tego będzie kolejną, oklepaną „fotobudką”.

Stworzenie niepowtarzalnego wydarzenia, o którym uczestnicy będą opowiadać swoim znajomym i które będą długo wspominać, wymaga profesjonalizmu, dokładnego poznania profilu uczestników, dopasowania do nich rozwiązań i spojrzenia na projekt znacznie szerzej. Nie wystarczy literalne przeczytanie briefu i poznanie potrzeb marketingowych marki. Niezależnie od tego, czy mowa o evencie publicznym, spotkaniu B2B, imprezie firmowej, czy aktywacji w punkcie sprzedaży, punktem wyjścia do odpowiedniego zaplanowania i zorganizowania wydarzenia zawsze powinna być wiedza o jego uczestniku – precyzyjne informacje o jego preferencjach, wieku i środowisku,
z którego się on wywodzi. Przedstawiciel pokolenia Y,  mający od 24 do 39 lat, żyjący w małym mieście, będzie oczekiwał od marki zupełnie innych wrażeń niż nastolatek z generacji Z, mieszkający w dużej aglomeracji, fan e-sportu i elektrycznych pojazdów, aktywny całą dobę w mediach społecznościowych dzięki swojemu smartfonowi.

Impreza firmowa to bardzo użyteczny sposób na zapoczątkowanie dialogu z odbiorcami. Dialogu, a zatem komunikacji dwustronnej. To dla wszystkich uczestników gry rynkowej sytuacja optymalna. Tego właśnie oczekują współcześni klienci. Niezależnie od tego, czy odbiorca bierze udział w evencie, czy reaguje na związane z nim treści w sieciach społecznościowych, otrzymać może od marki dokładnie to, co jest dla niego najważniejsze: spersonalizowany, skoncentrowany na jego potrzebach, wartościowy komunikat. W ten sposób marka ożywa dając Klientowi coś więcej, skojarzenia, nowe postrzeganie, zapadnięcie w pamięć. Jest to o wiele skuteczniejsze niż najlepiej przygotowana kampania bannerowa w Internecie.

MARKETING EVENTOWY SŁUŻY BUDOWANIU RELACJI.

Spośród narzędzi marketingowych eventy w swoim centrum stawiają właśnie na potrzebę budowania trwałych i wartościowych więzi z klientami. Dodatkowo zapewniają bezpośredni kontakt z marką, produktem bądź usługą. I to w sposób szczególnie skuteczny. Dzięki możliwości starannego wybrania grupy docelowej, zaplanowaniu okoliczności wydarzenia i dostarczeniu unikatowych doświadczeń uczestnikom sprawia, że marka w odbiorze ożywa i nabiera osobowości. A to jest kluczowy element w budowaniu i pielęgnowaniu relacji.

Nawiązanie trwałych relacji z odbiorcami się opłaca.

Celem działań marketingowych jest nawiązanie trwałych i wartościowych więzi z odbiorcami, a jedną z najskuteczniejszych strategii rynkowych jest umożliwienie klientowi stać się częścią brandu. Aby ten efekt uzyskać należy dać odbiorcom szansę doświadczenia marki żywej, obdarzonej unikatową osobowością.

Strategia komunikacyjna oparta musi być w tym wypadku nie tylko na informowaniu
o zaletach korzystania z oferty, ile na konsekwentnym i spójnym przekazywaniu wartości
i wizji marki, związanej z nią filozofii, czy nawet stylem życia. .

Jak działa to w praktyce?

Wystarczy spojrzeć na firmę Nike. Istnieją firmy, które dysponują równie zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Są nawet takie, które proponują produkt lepszy. Ale to Nike jest globalnym leaderem sprzedaży. Dlaczego? Bo różnymi metodami potrafiła wytworzyć emocje, wejść z odbiorcami w relacje i stworzyć całą masę wiernych fanów, aktywnych
w najróżniejszych dziedzinach życia – od sieci społecznościowych po liczne sportowe eventy na całym świecie.

Event stwarza ponadto niepowtarzalną okazję do prezentacji produktu/usługi firmy w sposób wygodny i w pełni kontrolowany. Marki mają dużo czasu i swobody na poinformowanie uczestników o zaletach, sposobie użytkowania i korzyściach płynących z proponowanych rozwiązań. Mogą również rozwiać wątpliwości i zebrać informację zwrotną od potencjalnych klientów.

Organizując event firmowy postaw na jakość.

Event bazujący na doświadczeniach ma tę przewagę, że można go przeżywać w grupie – podczas zabaw i zawodów wymagających współzawodnictwa, stawania ramię w ramię. To daje przestrzeń do poznawania nowych ludzi i możliwości biznesowych – innymi słowy: tworzy podatny gruntu dla dodatkowych działań marketingowych. Dodatkowo w ten sposób zwiększa się zasięg wydarzenia i zainteresowanie nim, lepiej angażuje się jego uczestników oraz analizuje dane o ich aktywności w czasie rzeczywistym. W trakcie wydarzenia można zbierać informacje dla uczestnika i o uczestniku do wykorzystania później, np. w ramach personalizowanych działań remarketingowych. Dobrze zaplanowany event, kreatywnie wykorzystujący technologie, jest jednocześnie efektowny i efektywny. Konsumentowi daje radość i zaangażowanie. A marce – przestrzeń i czas na niezakłóconą rozmowę z odbiorcą, który staje się kimś więcej niż tylko konsumentem

Zorganizować event, dni otwarte czy spotkanie z Klientami może każda firma. Wszystko opiera się przecież na zadbaniu o wyjątkowe doświadczenie, jakie odbiorcy będą mieć w kontakcie z nią. I to od jakości tych doświadczeń zależeć będzie, czy uda się pozyskać lojalnego klienta, czy tylko dokonać transakcji.

Dobry event wzmacnia świadomość marki i kształtuje właściwe jej rozumienie, a uczestników zmienia w jej fanów i ambasadorów. Za sprawą nowoczesnych technologii pozwala na doświadczenie, dotknięcie, poczucie, zrozumienie i zapamiętanie przekazu, który marka pragnie utrwalić w świadomości konsumenta.

Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać potencjał tkwiący w tego rodzaju aktywnościach inwestując w marketing eventowy, który sprawdza się w tego typu działaniach po prostu znakomicie.