Budowanie lovebrandów

Każdy chce ją mieć!

Lovebrand to marka, która jest lubiana i pożądana. Ulubiona marka należy do najcenniejszych zasobów, jakie możesz kiedykolwiek osiągnąć w firmie. Wolimy kupować produkty marek, które kochamy, którym ufamy, kojarzą się z przynależnością. Chcemy być częścią ich społeczności  z powodu tego, co reprezentują, a nie tylko dla ich produktu. Jak więc konkurować z gigantycznymi markami, które mają ogromne budżety marketingowe i kontrolują rynek?

Branding to znacznie więcej niż wygląd, logo lub świetna reklama. Twoja marka jest zdefiniowana przez postrzeganie jej przez świat. Marka żyje sama. Marka ma osobowość. W rzeczywistości żyje z nami i towarzyszy nam. Budowanie marki nie dzieje się z dnia na dzień. Marka musi mieć spójny głos we wszystkim, co komunikuje i w każdym dostarczanym przez nią doświadczeniu.

Największą porażką, jaką popełniają marketerzy, jest reklama bez jasnego komunikatu na temat tego, co chcą powiedzieć i reprezentować.

Prezentacja cech i funkcji produktu to bardzo wartościowa rzecz. Jeśli jednak cała Twoja strategia skupia się na podkreślaniu zalet swoich produktów, nie budujesz marki.

Kluczem do sukcesu jest komunikacja z klientem.

Intensyfikowanie doświadczeń konsumenckich, wychodzenie ze schematów, spoglądanie poza ramy klasycznych zachowań i rozwiązań jest absolutną koniecznością.

Przystępując do analizowania jak Twoja marka zarysowuje się w świadomości konsumentów dobrze, abyś sprawdził następujące elementy:

  1. jak prezentuje się Twoja strona ? Czy jest przyjazna dla użytkownika, dla urządzeń mobilnych i nie jest obciążona zbyt dużą ilością informacji przez co jej czytelność maleje. Czy Twoje produkty są łatwe do znalezienia? A droga do zakupu jest łatwa i bezproblemowa?
  2. czy stale pracujesz nad SEO i budujesz świetne treści marketingowe tworząc jasny i spójny przekaz za pośrednictwem bloga, mediów społecznościowych czy komunikatów prasowych?
  3. masz ustalony budżet na reklamy na Instagramie, Facebooku, Snapchacie i Twitterze?
  4. masz dobrze przygotowaną listę mailingową i wysyłasz informacje o nowościach, produktach do swoich Klientów?

Czy to wystarczy, do zagwarantowania sukcesu?

 Wszystko to jest konieczne do budowania marki, ale jeśli nie wprowadzasz marki w życie, a komunikujesz cechy produktu tylko dzięki świetnym zdjęciom produktu, Twoja marka nigdy nie będzie miała szansy na zabranie głosu i bycia zapamiętaną na całym świecie.

Pamiętaj, że gigantyczne marki zajmują 99% dostępnej przestrzeni komunikacyjnej w kanałach Omnichannel.

Jak więc ożywić swoją markę? I jak zbudować lovebrand?

Poniżej znajdziesz wskazówki co robić, aby wyprzedzić konkurencję:

1. Określ odbiorców docelowych:

Niektóre marki uważają, że wejście do określonej kategorii wystarczy, aby porozmawiać ze wszystkimi kupującymi w tej kategorii. Na przykład, jeśli prowadzisz działalność w branży obuwniczej, możesz kierować reklamy do wszystkich osób noszących buty. Im większa pula, tym większa szansa, prawda? cóż … niestety nie! Nie możesz być wszystkim dla wszystkich. Musisz być konkretny, aby Twoje buty miały określony styl pasujący do profilu kupującego. . Musisz sprzedawać w kanale, w którym Twój profil docelowy najprawdopodobniej będzie robił zakupy. Chcesz zrozumieć ich zachowanie, aby móc odwołać się do nich i ich stylu życia. Buty dla łyżwiarzy kupują zupełnie inni Klienci niż Ci szukający eleganckich butów dla członków zarządu. Wszystkie są butami, ale każdy z nich ma swój własny świat i jeden nie może zaspokoić drugiego. Postać kupującego jest kluczowa dla budowania marki. Musisz doskonale poznać swego odbiorcę.

Musisz wiedzieć o nim praktycznie wszystko:

– jaki jest jego wiek,

-płeć,

-lokalizacja,

-dochód,

-poziom wykształcenia,

-motywacje i aspiracje,

– cele życiowe,

-wpływy  społeczne i inne pokrewieństwa marki twojej grupy docelowej?

Im mniejsza pula, tym bardziej skoncentrowana może być Twoja wiadomość i wyższy poziom zaangażowania, rekomendacji i zaangażowania ze strony odbiorców docelowych.

Równie istotna jest baczna obserwacja i monitorowanie konsumentów.

Wsłuchiwanie się w potrzeby, pozwalanie klientom na bezpośrednią interakcję z marką. Klienci czują się wówczas ważni, stają się częścią społeczności, która ich fascynuje. Dzięki temu zwiększa się poziom zaangażowania odbiorców – chętniej udostępniają posty, komentują je czy „lajkują”.

Monitorowanie zachowań sprawi, że strategia marketingowa będzie odbiciem lustrzanym tego co, klienci oczekują od firm. Miano lovebrand stanie się bowiem osiągalne właśnie dzięki temu, że działania będą personalizowane i dobierane pod preferencje i potrzeby poszczególnych grup odbiorców

2. Dlaczego istnieje Twoja marka?

Dlaczego ludzie powinni w nią inwestować? Dlaczego Ty każdy swój dzień poświęcasz na pracę nad nią? Dlaczego Użytkownicy mają korzystać z Twojej marki?

Zanim zaczniesz oczekiwać, że ktokolwiek będzie podążał za Twoją marką, będziesz musiał zdefiniować jasny przekaz lub tak zwaną deklarację misji, aby zadeklarować, jakie wartości ma Twoja marka i która jest najbardziej pasjonująca. Twoja misja poprowadzi Cię podczas budowania logo, określania tonu wiadomości, sloganu i osobowości marki. Kiedy ludzie pytają cię, co robisz, powinieneś być w stanie odpowiedzieć na to pytanie w swojej misji. Kiedy zaczynasz budować markę, trzymaj się niszy, ustal pozycję marki w tej niszy, stwórz ambasadorów marki i stamtąd się rozwijaj.

3. Poznaj rynek i swoją konkurencję:

Ważne jest jednak, aby zrozumieć, czy inne marki na rynku zwracają się do tej samej grupy docelowej. Jakie oferują rozwiązanie lub produkt i jak je komunikują. Po zrozumieniu konkurencji możesz się od niej odróżnić. Ponadto ważne abyś uczył się na ich sukcesach, a co najważniejsze na ich porażkach. Można popełniać błędy i uczyć się na ich podstawie, ale najlepiej obserwować innych i unikać błędów, które popełnili.

4. Jaka jest Twoja wyjątkowa propozycja sprzedaży ? Czy oferujesz jakąś usługę dodatkową?

Wiele produktów na rynku zastępuje się nawzajem, ale wiele marek wciąż znajduje sposób na odróżnienie się od innych. Może to być cecha produktu, doskonała usługa dodatkowa.  W dobie obfitej dostępności i globalizacji ludzie chcą wydawać pieniądze na marki, które poprawiają ich życie. Nie chodzi tylko o bezpośrednie korzyści produktu, ale o jakość życia lub „dobre samopoczucie” związane z marką. Na przykład: buty marki Toms są jednymi z najbrzydszych i najbardziej niewygodnych butów, które stały się popularne dzięki strategii marketingowej polegającej na przekazaniu przez firmę jednej pary butów potrzebującym za każdą zakupioną parę obuwia przez Klienta.

Lubimy być częścią społeczności wspierającej dobroczynność.

5. Zawsze wprowadzaj innowacje – w obrębie samego produktu czy usługi.

Otoczenie sklepowe, które celowo uwzględnia miejsce na przyjemności i nowe odkrycia buduje solidną więź z marką. Należąca do koncernu Estée Lauder marka Origins oferuje bezpłatne mini zabiegi na twarz. Zainstalowała też w salonach wielkie umywalki, by możliwe było przetestowanie próbek mydeł, peelingów i balsamów oraz specjalnie oświetlone ścianki do selfie. W nowojorskim, flagowym sklepie Club Monaco pobuszujemy po bibliotece czy kwiaciarni i przysiądziemy w barze kawowym.

Na tym się nie kończy – niektóre sklepy Club Monaco na świecie są wyposażone w barki z whiskey, piekarnie i targi. W sieci supermarketów Lowes Foods zerwiemy zioła ze sklepowego ogrodu i spróbujemy kraftowego piwa. Z kolei niektóre sklepy Urban Outfitters zapewniają eventy specjalne: koncerty rockowe i wydarzenia artystyczne, na które możemy przyjść, by… zjeść, spróbować swoich sił w sitodruku i ostatecznie wyjść z nową fryzurą.

6.Logo marki i slogan:

Jeśli wybrałeś grupę docelową, zdefiniowałeś osobowość kupującego i zdecydowałeś się na sprecyzowanie misji, a także zrozumiałeś, w jaki sposób wypełnisz niszę na rynku dzięki produktowi, który odpowiada konkretnym potrzebom i aspiracjom. Nadszedł czas, aby stworzyć swoje logo i slogan. Czy nie powinna to być pierwsza rzecz, którą robisz? Odpowiedź brzmi nie. Tworzenie logo na wcześniejszym etapie to przepis na katastrofę.

Najpierw musisz zrozumieć, do kogo chcesz się odwołać i jak chcesz się do nich odwołać. Na tym etapie zaleca się rozpoczęcie pracy nad brandingiem i tożsamością wizualną, tak aby wrażenia użytkownika (UX) i interfejs użytkownika (UI) pasowały do ​​Twojej wiadomości.

7. Rozwijaj ton swojej marki:

Uzgodniliśmy, że marki mają własne życie, rozmawiają z nami, inspirują nas i motywują do działania. Nie możesz zbudować lovebrandu, jeśli nie masz osobowości i nie możesz mieć osobowości, jeśli nie masz głosu. Nadszedł czas, aby wybrać sposób komunikacji marki ze światem. Czy chcesz być marką informacyjną, techniczną, motywacyjną, zbuntowaną, przyjazną, pozytywną, humorystyczną?

Wybór należy do ciebie, ale pamiętaj, aby mieć spójny głos i ton w przekazywaniu wiadomości we wszystkich kanałach komunikacji. Twoja marka zostanie z nią powiązana.

8.Dopasuj swój biznes do marki:

Sposób, w jaki wyglądają sklepy lub strona internetowa, merchandising, biuro oraz argumenty, których używają sprzedawcy, muszą wynikać z deklaracji misji i osobowości marki. Budowanie marki nie kończy się na papierze, musi być osadzone w każdym aspekcie działalności. Dlatego zdefiniowanie tożsamości marki jest bardzo ważne, zanim zaczniesz na niej budować całe środowisko biznesu. Twoja tożsamość marki powinna być odzwierciedlona w każdym punkcie styku. Od produktu po wizytówkę, od mediów społecznościowych po reklamy w gazetach, od sprzedaży detalicznej po każdy szczegół.

Podsumowanie:

Nie bój się zmian: nikt nie zna twojej marki lepiej od ciebie, a jeśli ją kochasz, istnieje duża szansa, że ​​zainspirujesz swoich współpracowników by ją pokochali. To z kolei zainfekuje klientów i przyjaciół klientów oraz, miejmy nadzieję, świat. Jeśli jednak zakochasz się w swojej marce i zobaczysz, że odszedłeś od swojej początkowej misji i straciłeś kontrolę nad tym, dlaczego zacząłeś to przedsięwzięcie. Nigdy nie jest za późno na przemyślenie swoich wartości i zmianę marki. Czasami niewielka zmiana może przejść długą drogę, aby przywrócić właściwy kierunek. Zmiana w opisie misji, sloganie, logo. Nawet gigantyczne marki widzą potrzebę zmiany, aby podążać za trendami rynkowymi i robią to. Zawsze istnieje ryzyko związane z rebrandingiem, szczególnie jeśli udało Ci się już osiągnąć określony, ale długofalowy, trwały wzrost nie jest możliwy bez pasji i przekonania. Jeśli musisz zmienić markę, dobrze to zaplanuj. Bądź pewien, że następnym razem zrobisz to lepiej.

Lovebrand budzi przywiązanie, które trudno logicznie uzasadnić. Kreuje sytuację, w której konsument nie skorzysta z oferty konkurencji, by znaleźć produkt, którego potrzebuje, a włoży szczególny wysiłek, by poszukać go w innym punkcie handlowym tej samej marki. Będzie też wolał kupić droższy produkt lovebrandu, niż jego odpowiednik w innym sklepie.