Silna marka – jak ją praktycznie zbudować?
Silna marka – czy znasz klucz do jej budowy?
Marka i związane z nią jej pojęcie stale ewoluuje i jest w dużej mierze powiązane z postępem technologicznym, zmianami rynkowymi, jak również zmianami w zakresie oczekiwań ich Odbiorców.
Jeszcze do niedawna myśląc „marka ” – mieliśmy na uwadze logo – składające się z sygnetu i logotypu. Tak rozumiana marka to tylko niejako jej opakowanie, dziś zdecydowanie ważniejsze jest to, co marki mają w środku do zaoferowania potencjalnemu Klientowi – czyli jej „dusza”, wnętrze.
Czemu tak się stało? Dlaczego marki stoją u progu wyzwań, które motywują je do działań, które powodują, że wyróżniają się na tle innych marek?
Okazało się, że wcześniejsze pojęcie marki przestało już tak naprawdę wystarczać. Rynek zalały marki oferujące dobre jakościowo produkty w przystępnych cenach, dbano o opakowanie produktów. Zapełnienie rynku spowodowało, że konieczne stało się również zadbanie o inne aspekty – jak choćby o doświadczenie Odbiorcy w kontakcie z marką. Od poziomu jakości zależy dalsze identyfikowanie się Odbiorcy z daną marką.
Co oznacza silna marka w praktyce?
Konsument będzie po prostu wybierał określoną markę, ponieważ jest ona bliska lub zbieżna z jego preferencjami, wartościami, zapatrywaniem na tematy społeczne czy też po prostu szeroko rozumianym stylem życia.
W takim kontekście postrzegania marki i jej misji, jaką ma za zadanie wykonać, marką może być:
– produkt lub usługa,
– organizacja,
– konkretna osoba – np. Steve Jobs – stojący na czele matki Apple – marka ma „twarz”,
– symbol – w konkretnej grupie ludzi kojarzy się z pewnym symbolem – IBM – informatycy.
Jak zbudować autorytet marki?
Aby zbudować autorytet marki i jej silny wizerunek, niezbędne jest oparcie jej na mocnych filarach – fundamentach, które wypływają z 3 głównych kategorii:
– wizualnych,
– behawioralnych,
– i komunikacyjnych.
W kategorii komunikacyjnej ważne jest aby określić czym ma być i nie być dla danego Klienta nasza marka. Tutaj nadajemy ton głosu naszej marki, ustalamy nasz claim, planujemy jaki głos zabiera nasza marka w tematach publicznych, zarówno w komunikatach prasowych, reklamach czy innych formach komunikacji tekstowej. Ten moment jest tak naprawdę pierwszym, w którym Odbiorca styka się z naszą marką, od niego zależy czy zechce zostać z nami na dłużej.
Kategoria behawioralna – to nic innego jak wypełniona obietnica w czynach, a nie tylko słowach. Tutaj za marką przemawiają konkretne działania związane z obsługą Klienta, zadbaniem o jego potrzeby również te posprzedażowe. W tej kategorii zyskuje autentyczność marki.
Wizualna kategoria jest dopełnieniem dwóch pierwszych kategorii i wpływa na sposób postrzegania naszej marki przez Odbiorcę. Marka gra tutaj obrazem i wszystkim elementami graficznymi. Które znajdują swoje odzwierciedlenie w materiałach reklamowych, grafikach w Social Mediach, prezentacjach ofertowych, stronie internetowej.
Jeśli jeszcze nie pobrałaś/eś naszego e-booka dotyczącego elementów, które składają się na spójny wizerunek Twojej marki – koniecznie go pobierz!
Umiejętne, kompleksowe połączenie tych 3 elementów kategorii składa się na branding – czyli budowanie świadomości marki z wykorzystaniem różnych narzędzi i działań z zakresu zarządzania i marketingu. To także obietnica marki oraz proces tworzący emocjonalny związek między odbiorcą i marką.
Aby zbudować silną markę, mocno osadzoną w świadomości Klientów niezbędne jest zadbanie o kilka elementów, które w sposób nierozerwalny wzmacniają odbiór marki przez Klientów.
-
Tożsamość marki i jej wizerunek.
Na tożsamość Twojej marki składają się:
– jej nazwa,
– logotyp,
– dobrana czcionka/i i kolory Twojej marki.
Pozornie proste elementy, które nierozerwalnie wiążą się z tym jak jest postrzegana Twoja marka. Dobrze dobrane elementy i zachowanie spójności pozwoli wyróżnić się Twojej marce.
Odnośnie wizerunku marki to istotne jest to, jak marka się publicznie wypowiada, jakie zajmuje stanowisko w danej sprawie, jak szczery jest jej przekaz. Jakie wartości kultywuje i wspiera, na co się nie godzi. Wszystko to składa się na odbiór naszej marki przez Konsumentów. Oczywiście, nie wszystkie marki są dedykowane dla wszystkich. Ważne w procesie budowania wizerunku jest dobieranie przekazu do Klienta. Tutaj znowu wraca temat budowania Persony zakupowej, który nie raz był poruszany na naszym blogu.
-
Osobowość marki.
Osobowość marki i nadanie jej ludzkiej twarzy wiążę się z wizerunkiem marki, który rodzi się w odbiorze naszych Klientów po styczności z naszą marką,
Nie sposób przy tej okazji nie wspomnieć również o archetypach marki, które mają wpływ na emocje i odczucia związane z kontaktem z daną marką.
Jaki jest ton, przekaz, jakie obietnice daje dana marka i czy się z nich wywiązuje? Wszystko to jest odbierane przez naszą Grupę docelową.
-
Wartości marki.
O wartości Twojej marki świadczą społeczne dowody słuszności. To, że sama jesteś przekonana/y, że dostarczasz świetne produkty czy usługi – to super – teraz tylko bagatelka – czyli przekonaj o tym swojego Odbiorcę.
Aby Twoja marka była dobrze postrzegana na rynku, miała ustaloną renomę i dawała gwarancję zaspokojenia potrzeb Twojego Klienta – nie wystarczą też lakoniczne określenia w stylu: „15 lata tradycji, jakość i satysfakcja gwarantowana”. Musisz przekonać o tym Klienta, tak aby zapaść w jego pamięci jako gwarant spełnienia oczekiwanych potrzeb.
-
Kierunek rozwoju marki.
Aby skutecznie działać i rozwijać markę potrzebujesz zaplanować kierunek jej rozwoju. Trzymanie się zaplanowanych działań i ich konsekwentna realizacja pozwala utrzymanie danego kursu, który wyznacza najważniejsze obszary rozwoju marki. Wyeliminowanie chaosu, skupienie się na najważniejszych celach krótko i długoterminowych pozwala na stopniowy, świadomy i zaplanowany wzrost świadomości marki wśród Odbiorców.
-
Komunikacja marki.
Na komunikację marki składają się omówione powyżej elementy, dobrze dobrane, strategicznie zaplanowane tworzą całościową strukturę brandu. W przypadku planowania działań komunikacyjnych marki istotny jest również dobór kanałów dla jej komunikacji ze światem.
Dzisiejszy świat mediów społecznościowych daje nieograniczone możliwości, choć nie łatwo przebić się w gąszczu informacji z własnym przekazem, który ma docelowo nieść wartość dla Odbiorcy.
Planując komunikację, dostosuj ją do Twojego idealnego Klienta i dobierane treści optymalizuj pod kątem przygotowania materiałów. Dużą rolę odgrywa tutaj redystrybucja treści – nie musisz w każdym z kanałów „odkrywać na nowo Ameryki”. Content z Instagrama możesz w łatwy sposób przekształcić w treści dobrze odbierane na Facebooku. Takie podejście daje przede wszystkim dużą oszczędność czasu.
-
Opowieść marki
Sztuką jest tworzenie porywających opowieści marki, takich, które angażują Odbiorcę i powodują, że chce zostać z nami na dłużej.
Opowieść marki aby była wciągająca nie może być genezą założenia naszej firmy.
Ma dać odpowiedź: Dlaczego i przede wszystkim dla kogo powstała ? Nie twórz historii na siłę, Twoja opowieść ma być prawdziwa i trafić do Twojego Klienta.
-
Obietnica marki.
Za Twoją marką musi stać konkretna obietnica – jak produkt czy usługa, którą oferujesz,są w stanie zmienić życie Twojego Odbiorcy. Sprawić by poczuł się inaczej, lepiej, jaki „palący go problem” rozwiązujesz? Czy są to tylko puste obietnice niepoparte żadnym dowodem? Czy Twoja marka buduje zaufanie, bo posiadasz konkretne dowody na to, że zmieniłaś/eś życie Twoich Odbiorców.
W procesie komunikacji nie możesz zapominać o nie tylko głoszeniu obietnicy Twojej marki, ale również musisz pamiętać o poparciu ich konkretnymi argumentami.
-
Głębia marki.
Głębia marki to nic innego jak to co definiuje Cię w oczach Twoich Klientów. A przede wszystkim co jest wyróżnikiem Twojej marki na tle konkurencji? Mogą to być konkretne cechy produktu czy Twojej usługi – jak choćby niezawodny i trwały. Czyli taki, który pozwoli Ci osiągnąć efekt wzrostu sprzedaży w przeciągu 30 dni od uporządkowania i zaplanowania działań.
-
Doświadczenie Klientów w kontakcie z marką.
Tutaj istotne jest aby dążyć do tego, aby Twoja marka stała się istotną częścią codziennego życia Twoich Klientów. Najważniejsze są wszystkie punkty styku Klienta z Twoją marką- od nawiązania kontaktu meilowego czy telefonicznego, przez reklamę i promocję, jak również przez samodzielne próby inicjacji poszukiwania przez Klienta.
Konieczne jest przyjrzenia się tutaj takim aspektom jak:
– dlaczego Klient mnie szuka,
– jak to robi,
– czy moja oferta zachęca go do zakupu?,
Są to główne punkty styku z Twoją marką i stanowią niezwykle ważne kroki w budowaniu jej wizerunku.
W budowaniu silnej marki ważne jest, to czy Ty sama/sam wierzysz w to co komunikujesz światu, czy jesteś autorytetem dla Twojej Grupy Odbiorców, czy mogą Ci zaufać?
Wszystkie te działania składają się strategią marki , której celem jest zwiększanie świadomości marki. Niezależnie jak duży biznes prowadzisz, tak naprawdę każdy pracownik w firmie – od działu obsługi klienta, przez sprzedaż po produkcję ma wpływ jej tworzenie.
W strategii marki chodzi o to, by zaplanować, jakie działania będzie podejmować organizacja, by była odbiera jako silna, godna zaufania i realizująca misję, z którą mogą identyfikować się konsumenci.
Aby ułatwić Ci dokonanie diagnozy Twojej marki, zachęcamy do pobrania przygotowanego przez nas Workbooka – zeszyt ten ułatwi Ci odpowiedź na najbardziej newralgiczne pytania dotyczące Twojej marki. Mamy nadzieję, że będzie pierwszym krokiem do przygotowania planu na jej rozwój i spójną komunikację
Na zakończenie chcemy podzielić się z Tobą cytatem Jaya Danzi, który mówi, że:
Twój uśmiech – to Twoje logo
Twoja osobowość – to Twoja wizytówka
To jak się ludzie czują po spotkaniu z Tobą- to Twoja marka.
Codziennie wspieramy biznesy w ich budowaniu marek, jeśli czujesz, że Ty również potrzebujesz pomocy w tworzeniu silnej marki, skontaktuj się z nami – razem stworzymy Twoją Top of mind!
Do przeczytania.
Jeśli potrzebujesz pomocy? Napisz, co możemy dla Ciebie zrobić?